1) przekładnie kierownicze
2) drążki kierownicze
3) końcówki drążków kierowniczych
4) kolumny kierownicze

00000

1) Przekładnia kierownicza – element mechanizmu kierowniczego służący do zapewnienia odpowiedniego przełożenia kinematycznego i dynamicznego oraz odpowiedniej charakterystyki sprawności mechanizmu kierowniczego. Przekładnia ta musi odznaczać się niezawodnością, a jej konstrukcja musi umożliwić regulację luzów powstających wskutek zużywania się współpracujących powierzchni. Innymi słowy przekładnia kierownicza służy do przełożenia siły rąk poprzez kierownicę na siłę osiową skręcającą kołami. Istnieje wiele odmian przekładni kierowniczych.

2) Drążek kierowniczy łączy przekładnię kierowniczą ze zwrotnicą zawieszenia. Odpowiedzialny jest za właściwe prowadzenie przednich kół samochodu, dzięki przekazywaniu ruchu przekładni kierowniczej na zwrotnice kół.

3) Końcówka drążka kierowniczego łączy zwrotnicę koła z samym drążkiem i przekładnią kierowniczą. Jak każda część samochodowa, również końcówki z czasem zużywają się i wymagają wymiany. Nie należy lekceważyć prawidłowego funkcjonowania końcówki drążka kierowniczego.


4) Kolumna kierownicza służy do przeniesienia momentu obrotowego z kierownicy na przekładnię. Dzięki niej ruch skrętny kół jest proporcjonalny, a te nie rozjeżdżają się w czasie zmiany kierunku ruchu auta.  Kolumna kierownicy jest także pasywnym systemem bezpieczeństwa. Co to oznacza? W momencie ewentualnej kolizji jej konstrukcja pozwala na pochłanianie energii kinetycznej, a tym samym chroni kierowcę, zmniejszając możliwe uszkodzenia czaszki czy klatki piersiowej.  Co więcej, dzięki umieszczonej w niej elektronice (głównie we współczesnych samochodach) pozwala na prezentowanie wielu danych na ekranie monitora, takich jak ciśnienie w oponach, temperatura powietrza czy panel radiowy. Wszystko jest oczywiście zależne od producenta danego samochodu.