pompy wspomagania układu kierowniczego

0

Pompa wspomagania, to jest to jeden z najważniejszych elementów mechanicznego układu wspomagania kierownicy. Układ ten wspomaga siłę mięśni człowieka podczas operowania kierownicą, czyli w zdecydowany sposób pomaga w zmianie toru jazdy na skutek obrotu kierownicą. Pompa wspomaganiaPompa wspomagania pracuje cały czas, niezależnie od tego, czy w danym momencie wykonywany jest ruch kierownicą. Jeżeli chodzi o samochody osobowe, to tutaj wyróżniamy dwa główne rodzaje układu wspomagania kierownicy – hydrauliczne oraz elektryczne. W hydraulicznych układach wspomagania, pompa napędzana jest za pośrednictwem paska klinowego lub paska klinowego wielorowkowego. Wewnątrz pompy znajduje się wirnik, który obraca się na łopatkach. Wśród wad hydraulicznego układu wspomagania z pewnością należy wymienić zwiększony poziom zużycia paliwa, nawet o 0,5 litra na każde pokonane 100 km. Awaria pompy wspomagania najczęściej kończy się wymianą tej części na nową. Elektryczny układ wspomagania samochodu jest znacznie oszczędniejszy, w porównaniu z hydraulicznym. Uzyskiwana z alternatora energia jest wystarczalna do zasilania całego układu, co nie odbija się aż tak znacznie na wynikach spalania naszego pojazdu. Eliminacja układu hydraulicznego sprawia, że elektryczny układ wspomagania jest mniej skomplikowany, co przekłada się na zwiększoną prostotę działania, a dodatkowo zajmuje o wiele mniej miejsca w samochodzie i jest tańsze w produkcji. Czynniki te sprawiają, że jest to zdecydowanie najczęściej stosowany układ wspomagania we współcześnie produkowanych autach osobowych.